از تصویر تا ذهن
نویسندگان
چکیده
فیلسوفان در سال های اخیر توجه فراوانی به فیلم داشته اند و گویی در دو سه دهه پایانی قرن بیستم کوشیده اند غفلت و بی توجهی هفت دهه گذشته خود درباره فیلم را جبران کنند. نخستین کوشش ها، در این راه، آشکارا ریشه در نگره های ادبی و رویکردهای زبان بنیاد داشت. روشن است که اندیشمندان، هر یک در چارچوب فکری خود به این موضوع می پرداختند که برخی از آن رویکردها اثری نیرومندتر و پایدارتر بر حوزه مطالعه و پژوهش فیلم داشت؛ همچون نگره های نشانه شناختی و واکاوی های روانکاوانه. ورود فیلسوفان تحلیلی به حوزه فلسفه فیلم، پس از فیلسوفان قاره ای، مرزهایی نو در برابر این رویکردها گشود. کتاب تصویر و ذهن: فیلم، فلسفه و علوم شناختی، نوشته گریگوری کوری، یکی از این کوشش ها بود که رویکردهای نشانه شناختی به مطالعه فیلم را نادرست خواند و ساختارهای شناختی را به جای ساختارهای فرمی پیش نهاد.
منابع مشابه
برّرسی نظریّه ذهن و توانایی همدلی در محکومین دادگاه های کیفری: شواهدی از آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم
مقدمه: شواهد پژوهشی ناهمخوانی پیرامون نقصان نظریهی ذهن به عنوان یکی از فرضیههای سببشناختی در جامعهستیزی وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی توانایی نظریهی ذهن و همدلی در محکومین دادگاههای کیفری و مقایسهی آن با افراد عادی بود. روش: طرح تحقیق مطالعه حاضر از نوع علیمقایسهای بوده است. در این پژوهش تعداد 40 نفر از محکومین دادگاههای کیفری و 40 نفر از جمعیت عمومی به شیوه نمونهگیری در دست...
متن کاملاز تصویر تا تصور : بررسی تحول در استفاده از تصویر در متدهای آموزشی زبان فرانسه
پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی سیر روبهرشد کاربرد تصویر در روشهای آموزشی مستقیم، شنیداری-دیداری و دو گونه رویکرد ارتباطی به آموزش زبان، بپردازد تا به این وسیله بر اهمیت روز افزون این ابزار در آموزش زبان تأکید کند. هر چند تصویر، در ابتدا ابزاری برای جلوگیری از گفتوگو به زبان مادری بودهاست و نقش «جایگزین معنایی» و آسانکننده تفسیر معانی را داشتهاست، اما به تدریج نقشهای پیچیدهتری یافتهاس...
متن کاملسیر تحول تصویر اسب از دورۀ ماد تا دورۀ هخامنشی
بررسی سیر تحول تصویر اسب و شناخت جایگاه اسب بهلحاظ ساختاری و مفهومی از دورۀ ماد تا دورۀ هخامنشی هدف این پژوهش است. پرسش آن است که اشکال مختلف اسب بهلحاظ مفهوم، ساختار زیباییشناسی و کارکرد چه جایگاهی در دورههای ماد و هخامنشی داشته است. در انجام این تحقیق، تصویر اسب از دستساختههای دورۀ ماد تا نقشبرجستههای دورۀ هخامنشی بهلحاظ هماهنگی زیباییشناسی اسب و تناسبات کاربردی ابزار، نقش تعیینکن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه نقد کتاب هنرجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۱-۱۲۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023